Sanjay Bhoendie is een bekend gezicht bij Lomans Capelle aan den IJssel. Niet alleen loopt hij al 20 jaar mee, hij werd ook gekozen tot Beste Praktijkopleider van Zuid-Holland en TopCoach van het Jaar 2019. De liefde voor lesgeven is sterk, naast hoofdmonteur en montagecoördinator is Sanjay namelijk ook hybride docent. Sanjay: “De jonge monteurs van nu hebben echt ambitie. Ze willen geprikkeld worden en zelfstandig werken. Dus ik geef ze vertrouwen en ben altijd eerlijk.”
Bij Lomans “ben ik verantwoordelijk voor het inplannen van alle elektromonteurs bij Lomans Capelle. Ik plan ook grotendeels de utiliteitsbouw in en wordt vaak benaderd om even mee te kijken met offertes. Daarbuiten doe ik nu nog wat projecten. Het is eigenlijk de bedoeling dat ik volledig de switch maak naar montage coördinator. Maar ik wil dicht bij de monteurs blijven en begeleid een aantal leerlingen als coach, dus de binding met de montage is nog erg sterk.”
Van waar die liefde voor lesgeven? “Ik wil graag mensen opleiden die het werk dat ik achterlaat kunnen overnemen. In mijn 20 jaar bij Lomans heb heel weinig jongeren in de techniek gezien. In de recessie hebben er veel een andere baan gezocht. Dus toen de economie weer aantrok was ik heel blij. Ons opleidingsfonds OTIB, (sinds kort Wij Techniek) en SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) zijn daar echt mee bezig geweest. En het is ze gelukt. Meer jongeren zijn weer geïnteresseerd in de techniek! Als praktijkbegeleider wil ik zorgen dat we die jongeren ook behouden. Dat triggerde me om leerlingen te begeleiden.”
“Helaas dreigt het in deze coronacrisis weer te gebeuren. Dus ik wil bouw- en installatiebedrijven oproepen: laten we kijken hoe we deze jongeren in de techniek houden. Want als ze nu ander werk moeten zoeken, komen ze niet meer terug.”
Mijn belangrijkste advies aan leerlingen is… “Je mag elke dag fouten maken. Want mensen die geen fouten maken die leren niet want ze durven niet. Dus maak die fouten juist wanneer ik er ben, want dan kan ik je helpen.”
Hoe kijk jij naar deze generatie jonge monteurs? “Ze willen uitdaging hebben. Ze willen zelf kunnen beslissen en autonomie hebben. Ik heb ook het liefst dat mijn monteurs zelf een telefoon hebben met wifi, zodat ze tijdens een opdracht zelf kunnen Googelen naar producten. Hoe kan ik dit efficiënt aanpakken en welke producten zijn er op de markt? Dát maakt het werk interessant en uitdagend. Zo probeer ik autonomie te stimuleren en vertrouwen te geven.
Dus vergelijk een leerling niet met jezelf van vroeger. Want dat is achterhaald. Jij voedt je kinderen nu ook anders op, want het is een andere tijd. We moeten ons aanpassen.”
Wat maakt een goede praktijkbegeleider? “Als praktijkbegeleider moet je je niet blindstaren op details maar soms een stapje terug doen en met een open blik kijken. Op mijn projecten komt een leerling weleens naar me toe en zegt: Sanjay, wat jij nu doet is helemaal niet efficiënt. Het is al vaker voorgekomen dat ze gelijk hebben! Een leerling leert niet alleen van jou, jij leert ook van een leerling. Het is een andere generatie. Ze kijken vanaf een andere hoek. Ik ben eerlijk en ik verwacht dat ook van hen.”
Ik wil nog bereiken… “dat ik eigen leerstof ontwikkel op het gebied van elektrotechniek, omdat ik weet wat een leerling nodig heeft: een goede weerspiegeling van de praktijk. Hoe kan ik zorgen dat deze jongens het begrijpen? Door ze uit te leggen waaróm ze formules nodig hebben in hun werk. School vindt dat je die uit je hoofd moet kennen, ik heb liever dat je weet waar ze in het boek staan.”
“Leerlingen gaan jou als docent snel kopiëren, maar als je ze uitlegt hoe iets in elkaar zit gaan ze ruimer denken en altijd zoeken naar een manier waarop het makkelijker kan. Dat is mooi. Ik start hopelijk zo snel mogelijk met mijn vervolgopleiding om lesstof te maken, die is vanwege corona even verschoven.”
Ik ben trots dat… “we op dit moment de jongeren bij Lomans weten te behouden. Daar hebben Wij Techniek (voorheen OTIB) en SBB heel hard hun best voor gedaan. De Lomans Academy is natuurlijk fantastisch. We gaan mee met nieuwe technieken en zorgen dat we ze prikkelen. We BIM’en ook. Leerlingen kunnen met een app door een pand heen lopen dat we over een maand pas gaan bouwen! Zij zijn master in gamen, dus dit is gewoon hun ding. Zo ontwikkelen ze de skills om te visualiseren en vooruit te denken. Ze zien de installatie al voor zich en denken dan: hoe ga ik het maken? Ze pakken het echt goed op. En dat is mijn drijfveer.”
Hoe is de sfeer in jouw team?
“Ze denken mee met de ontwikkeling van onze medewerkers. Dat staat heel hoog op het lijstje. Ik werk niet voor niets 20 jaar bij Lomans, er is geen vergelijkbare partij in de markt.”
Waarin vind jij ontspanning? “Eerlijk gezegd pas als ik om kwart voor 4 in de auto stap. Op weg naar mijn gezin. Maar de leerlingen mogen mij dag en nacht bellen of appen. Dat weten ze.”
De kampioensmentalliteit betekent voor mij… “Het samen doen. Dat maakt ons zo sterk en onze projecten succesvol. Tegen de bouwpartner zeg ik ook altijd: Vandaag heb ik jou nodig, morgen heb jij mij nodig. We gaan het samen doen. Als ik een belangrijke keuze moet maken haal ik er ook altijd twee collega-specialisten bij voor feedback, desnoods via Teams. Want zij kijken vanuit een andere hoek. Je wordt er allemaal beter van!”
Ook collega worden van Sanjay? Bekijk meer over de Lomans Academy. Of klik hier voor de actuele vacatures.
Heb je vragen of heb je ondersteuning nodig? Onze experts staan klaar om je te helpen.